basmallah Pictures, Images and Photos

Thursday, April 23, 2009

Nasihat Orang Tersayang Buat Diriku..

"Mutiara Berharga"

Salam pertemuan buat semua sahabat,sudah lama ana tidak mencoretkan di laman blog ini mungkin kerana sibuk atau malas untuk mencaknakan diri disini..maklumlah imtihan pun semakin hampir hanya beberapa hari saja lagi.

Sedar tidak sedar sudah hampir final exam bagi sesi 09 ni,kurasakan bagaikan masa itu terlalu pantas meninggalkan kita sehinggakan kita tidak sedar kita akan mengahadapi ujian yang ana kira besar juga.Masuk tahun ni sudah tiga kali aku menduduki imtihan disini tapi persediaan diriku ini masihku rasakan begitu tidak memuaskan.. Ya Rabb bantulah hambaMu ini..Adakah aku ini masih hanya mahu di takuk yang lama??Apakah aku mahu lihat harapan orang tersayang musnah..?? semua ini bermain di benak fikiranku..Aku tidak lah mahu melayani lintasan2 seperti ini supaya ia tidak mengganggu hidupku dan mengkondemkan semangtku..apa yang perlu ku lakukan ialah “ Al Jiddu” untuk menempuhi semua cabaran ini tidak kiralah samada ianya datang dari diriku sendiri atau persekitaranku..

Aku telah menerima sepucuk surat dari orang tersayang nun jauh beribu batu mengaharapkan kepulanganku membawa sebutir mutiara ilmu yang mana menjadi impian semua orang tersayang , itulah harapan mereka kepadaku..aku amat terasa begitu tersentuh dengan impian dan harapan orang tersayangku..begitu melangit tinggi impian mereka padaku,tapi aku akan cuba sedaya yang termampu demi untuk mencapai impian tersebut dan memenuhinya..Walaupun aku tidaklah sehebat seperti sahabat2ku yang lain yang kini kebanyakkan mereka semua sudah berada di Malaysia tapi ku sedar kelemahanku…akan kucuba baiki dan tidak akan membiarkan ianya terus berulang lagi.


"Janganlah kita berputus asa dari Rahmat Allah,sabar dan tabah dalam menepuhi ujianNya"


Pesanan orang tersayangku kepada diriku.. "Wahai anakku tuntutlah ilmu sebanyak mungkin,tidak ada hadiah yang paling berharga bagi seorang ayah dan ibu yang diharapkan dari anaknya melainkan kejayaan anaknya dalam mengejar ilmu dunia dan akhirat..bukan mudah dalam mengejar ilmu,ia memerlukan kesabaran,ketabahan,ketekunan serta pengorbanan yang tinggi.kalau disingkap sejarah ulama’ terdahulu seperti Imam As Syafie,Imam Al Ghazali dan lainnya mereka terpaksa menempuhi berbagai kesukaran dan kepayahan dalam mencari ilmu.Ingatlah masa yang ada walau sesaat janganlah dipersiakan sebaliknya manfaatkanlah ia dengan sebaik mungkin,dan janganlah lupa sentiasa perbaharui niat dalam menuntut ilmu jadikan ia sebagai ahdaf utama ini kerana segalanya bergantung pada niat kita dan jaganlah meletakan segulung Ijazah ahdaf utama..Akhir sekali timbalah ilmu sebanyak mungkin dengan sabar dan manfaatkanlah masa dengan sebaik mungkin jangan putus asa dari Rahmat Allah dan doa ayah dan ibu sentiasa mengiringimu..”

Pesanan yang ku rasakan begitu dalam maksudnya membuatkan diri ku bersemangat kembali walaupun sebelum ini aku merasakan sidikit futur tapi tak bermakna aku orang yang berputus asa…sebaliknya ku selami akan sebalik kelemahan diri ini..aku amat berterima kasih buat orang tercintaku kerana memberi penyuntik semangat buat diriku ini..tidak akan kulupakan jasamu ayah dan ibu abadan abada,aku berdoa agar Allah sentiasa merahmatimu wahai ayah dan ibuku..
Doakan kejayaanku disini..Amin Ya Rabb...


No comments:

Post a Comment