basmallah Pictures, Images and Photos

Sunday, January 25, 2009

Adab-adab dan Peranan Dalam Bersahabat..


Salam mahabbah diucapkan buat semua sahabat.Disini ana ingin terangkan sikit mengenai peranan dan adab dalam kita bersahabat.Perlu kita titikberatkan dalam bersahabat ni kita perlu juga mengetahui banyak perkara mengenai sikap peribadi seorang sahabat kita ni..kenapa?? kita sering lupa adakah kita tidak mengetahui perasaan sahabat kita ni..perlu ingt juga manusia ni macam2 perangai dia..kadang2 ada yang jenis happy good lucky ada yang jenis peramah,open minded dan ada juga yang sensetif..(bukan macam perempuan naa..) .

Setiap kejadian Allah SWT memang cukup sempurna tiada siapa yang yang dapat menyangkalnya..Dalam lumrah kehidupan manusia pasti ada yang diuji dan teruji,sesuailah dengan norma kehidupan manusia sebagai khalifah dimuka bumi Allah ni.Dengan ujian yang manusia lalui itu akan mematangkan segala gerak geri dan tindak tanduknya..betul tak..Apabila akal sudah matang secara xlangsung seseorang tu akan berfikir secara rasional..

Dalam menyelusuri denai kehidupan berkelompok atau senang cerita bermasyarakat kita sepatutnya lebih mengetahui sikap sesuatu puak atau golongan tertentu..senang kata sahabat la..mereka inilah orang yang rapat dengan kita selepas daripada keluarga kita..perlu ingt kawan atau sahabat inilah yang kadang2 menjadi faktor kepada perubahan kepada seseorang tu.Dalam bersahabat kita perlu tau juga tindak tanduk sahabat kita ni, apa yang dia suka apa yang dia xsuka dan apa yang buat dia terasa perlu kita ambil cakna juga itulah kadang2 mereka ni nampak jauh sikit dari kita mungkin sebab tindak tanduk atau tutur kata kita yang terover tanpa disedari membuatkan dia terasa.Perlu kita selami jiwa dan perasaan supaya kita tak menyakitinya..dalam pada itu juga kita perlu ingat juga kadang2 kita pula yang akan disakiti pula, jika difikirkan mungkin sebab kita pernah sakiti hati seseorang..mungkin ni balasan kita terima.Pernah satu ketika ana mendengar satu ceramah DR Hj Fadhilah Kamsah pakar motivasi yang xasing lagi buat kita beliau pernah menyebut dalam ceramahnya " Jika kita nak semua orang sayangi kita, kita perlu sanyangi semua orang termasuk binatang hatta sekalipun, kalau kita membenci seseorang kita akan dibenci balik..dan ana ada juga terbaca dalam hikam wal amsal ada menyebut : " iz lam tuazza fala taf'al aza.."

Dalam coretan ana ni ana akan terangkan serba sedikit mengenai pakah tujuan persaudaraan dan peranan2 lain terhadap sahabat kita dalam kita mengekalkan ukhwwah yang kita bina selama ni..

Tujuan Persaudaraan
Hasan al-Bashri rahimahullah dalam hal ini mengatakan, “Seorang teman yang jika engkau temui akan mengingatkanmu akan kewajipanmu terhadap Allah itu lebih baik bagimu dari seorang teman yang selalu memberimu segenggam dinar.” Beliau juga mengatakan, “Seorang mukmin adalah cermin bagi saudaranya yang lain. Jika dia mendapatkan sesuatu yang tidak menyenangkan pada diri saudaranya, ia bersegera meluruskan juga selalu menjaga aib saudaranya baik ketika sendirian atau ketika bersama orang lain.Kalaupun kita melihat keburukan dan kekurangan secara tak sengaja, maka tidaklah perlu membicarakan keburukan pada orang lain. Tutupilah keburukannya itu, dan jadikan sebagai rahsia pribadimu.Itulah hakikat persahabatan sebenarnya. Sesungguhnya seorang yang lemah akan lebih mampu untuk meluruskan nafsunya yang hendak berbuat maksiat dengan bantuan teman-temannya.

Bantu Materi
Ada muslim yang dilebihkan dalam hal materi dan ada juga yang kekurangan. Ini adalah sunnatullah. Segalanya diciptakan oleh Allah dengan pengetahuan dan keadilan-Nya yang sempurna. Membantu kesulitan dalam hal materi, adalah salah satu adab kita dalam bersahabat. Dan juga sebagai wasilah mendulang pahala kita. Rasulullah SAW bersabda yang artinya, “Dan barangsiapa yang membebaskan kesusahan seorang muslim, maka Allah akan membebaskan kesusahannya di hari kiamat. “ (Hadits Riwayat Bukhari dan Muslim).

Saling Menolong dalam hal Kebaikan
Firman Allah dalam surat al-Maidah ayat 2 yang artinya, “…. Tolong menolonglah dalam kebaikan serta takwa dan jangan tolong menolong dalam keburukan dan permusuhan…”
Sebagaimana juga janji Rasulullah SAW, “Allah akan selalu menolong hamba selama hamba itu menolong saudaranya.” (Hadits Riwayat Bukhari dan Muslim).

Menahan Lidah
Rasulullah SAW bersabda yang artinya, “Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhir maka hendaknya berkata yang baik atau diam.” (Hadits Riwayat Bukhari dan Muslim).

Buatlah Senang
Teman yang baik akan berusaha memberikan kesenangan kepada kawannya. Setiap kali bertemu dia akan mengubati perasaan gundah yang menimpa. Sekali-kali berikanlah hadiah kepada sahabat. Rasulullah SAW pernah bersabda yang artinya, “Berikanlah hadiah niscaya kalian akan saling mencintai.”

Maafkan, sembunyikan dan baik sangka
Manusia tempatnya salah dan luka. Orang lain biasa berbuat salah, demikian juga dengan siri kita. Bila sedar akan hal ini mestinya kita bersikap arif. Kesalahan dan kekhilafan saudara kita hendaklah dimaafkan. Disamping memaafkan kita tidak boleh menyebarkan aib kepada orang lain. Allah menjanjikan pahala besar bagi orang yang menutupi aib saudaranya sebagaimana sabda Rasulullah SAW yang artinya, “Barangsiapa yang menutupi aib saudaranya sesama muslim maka Allah akan menutup aibnya pada hari kiamat. ” ( Hadits Riwayat Bukhari dan Muslim).Memaafkan, menyembunyikan keburukan dan menasihati dengan kebaikan dilakukan dengan empat mata, dengan memperhatikan adab-adabnya.

Setia
Kesetiaan sangat diperlukan dalam persahabatan dan diharapkan kekal sampai kenegeri abadi. Dan kerananya tidaklah boleh seseorang mengkhianatinya. Rasulullah SAW bersabda yang artinya, “Seorang muslim adalah saudara muslim yang lain, tidak boleh dikhianati, didustai, tidak dihinakan orang.” (Riwayat at-Tirmidzi).

Ungkapkan doa
Doakan selalu untuk keistiqomahan sahabat kita dalam menjalankan ibadahnya kepada Allah SWT, bahkan sekalipun dia telah meninggal dunia.
“…Ya Allah ya tuhan kami, beri ampunlah Kami dan saudara-saudara Kami yang telah beriman lebih dulu dari Kami, dan janganlah Engkau membiarkan kedengkian dalam hati Kami terhadap orang-orang yang beriman; Ya Allah ya tuhan kami, Sesungguhnya Engkau Maha Penyantun lagi Maha Penyayang.” ( QS. Al Hasyr : 10).

Mudah-mudahan kita semua tergolong dalam golongan yang mendapat Hidayah dan Nusrah-Nya..

No comments:

Post a Comment